Porady
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu
Podstawa prawna:
- Ustawa z dn. 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe(Dz. U. z 2020 r. poz. 910)
-Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2020 r. poz. 1280.)
-Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem (Dz. U. z 2020 r. poz. 1309)
- W jakim celu udzielamy pomocy psychologiczno - pedagogicznej w przedszkolu:
aby wspierać potencjał rozwojowy dziecka;
stworzyć warunki do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz środowisku społecznym.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu polega na:
rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka;
rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka, a także czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu.
- Z czego może wynikać potrzeba objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną:
z niepełnosprawności;
z niedostosowania społecznego;
z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
z zaburzeń zachowania lub emocji;
ze szczególnych uzdolnień;
ze specyficznych trudności w uczeniu się;
z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
z choroby przewlekłej;
z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
z niepowodzeń edukacyjnych;
z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową dziecka i jego rodziny;
z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego (np. wcześniejszym kształceniem za granicą).
Należy pamiętać, że korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest NIEODPŁATNE I DOBROWOLNE.
- Kto organizuje i udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
Organizowaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej zajmuje się dyrektor przedszkola.
Pomocy udzielają nauczyciele oraz specjaliści, w szczególności: psycholog, logopeda, terapeuta pedagogiczny. Współpracują z rodzicami, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, innymi przedszkolami i placówkami oraz organizacjami pozarządowymi i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i rodziny.
- Kto może zgłosić potrzebę objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną :
rodzice;
dyrektor przedszkola;
nauczyciel - wychowawca, specjalista prowadzący zajęcia z dzieckiem
poradnia;
asystent edukacji romskiej;
pomoc nauczyciela
pracownik socjalny;
asystent rodziny;
kurator sądowy;
organizacja pozarządowa , instytucja działająca na rzecz dzieci i rodziny.
- W jakiej formie udzielana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu:
w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem;
poprzez zintegrowane (wspólne) działania nauczycieli i specjalistów;
zajęcia rozwijające uzdolnienia (dla dzieci szczególnie uzdolnionych);
zajęcia specjalistyczne: korekcyjno-kompensacyjne (dla dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, także ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się), logopedyczne (dla dzieci z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych), rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne (dla dzieci przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym) i inne zajęcia o charakterze terapeutycznym (dla dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi mającymi problemy w funkcjonowaniu w przedszkolu oraz z aktywnym i pełnym uczestnictwem w życiu przedszkola);
zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci, które mogą uczęszczać do przedszkola, ale ze względu na stan zdrowia nie mogą realizować wszystkich zajęć wychowania przedszkolnego i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych (objęcie dziecka zindywidualizowana ścieżką wymaga opinii publicznej poradni);
porad i konsultacji, warsztatów i szkoleń - dla rodziców i nauczycieli.
Zajęcia rozwijające uzdolnienia oraz specjalistyczne prowadzą nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju zajęć wykorzystując aktywizujące metody pracy.
O przegrywaniu, porównywaniu i poczuciu własnej wartości…
- Szczegóły
- Kategoria: Psychologiczne
- Agnieszka Błyszcz
O przegrywaniu, porównywaniu i poczuciu własnej wartości…
Nie lubimy przegrywać. Pod tym względem dzieci nie różnią się za bardzo od nas - dorosłych. Przyjemnie jest być zwycięzcą. Kiedy wygrywamy ogarnia nas radość, jesteśmy z siebie dumni, myślimy: „Jestem najlepszy
Więcej o: O przegrywaniu, porównywaniu i poczuciu własnej wartości…
Święta, święta...
- Szczegóły
- Kategoria: Psychologiczne
- Agnieszka Błyszcz
Wielkimi krokami zbliżają się Święta Bożego Narodzenia. Dla większości z nas - to czas kojarzący się z ciepłą, rodzinną atmosferą, spokojem, radością i miłością. To również czas dawania, wdzięczności i serdeczności.
Sprawmy, aby był to czas, w którym będziemy obdarowywać się nie tylko materialnymi rzeczami, ale i uśmiechem, radością, miłym słowem,
Strona 3 z 3