Podstawa Prawna
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 966).
·Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2017 r. poz. 694).
·Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U z 2017 r. poz.356).
·Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 7 czerwca 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania religii w publicznych przedszkolach i szkołach (Dz. U z 2017 r., poz.1147).
·Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach i szkołach (Dz. U. z 2017 r. poz. 1591).
Spis treści:
Rozdział 1. Postanowienia ogólne
Rozdział 2. Cele i zadania Przedszkola
Rozdział 3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Rozdział 4. Opieka nad dziećmi
Rozdział 5 Promocja zdrowia w przedszkolu
Rozdział 6. Formy współdziałania z rodzicami
Rozdział 7. Organy Przedszkola
Rozdział 8. Organizacja pracy Przedszkola
Rozdział 9. Zasady odpłatności za pobyt i wyżywienie dzieci w Przedszkolu
Rozdział 10. Nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola
Rozdział 11. Wychowankowie przedszkola
Rozdział 12. Prawa i obowiązki dzieci
Rozdział 13. Prawa i obowiązki rodziców
Rozdział 14. Postanowienia końcowe
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia:
1) Przedszkolu – należy przez to rozumieć Przedszkole w Izbicku
2) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz.U.
z 2017r. poz.59);
3) ustawie o systemie oświaty - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991r.
o systemie oświaty ( Dz.U. z 2016r. poz.1943 z późn.zm.);
4) Statucie – należy przez to rozumieć Statut Przedszkola w Izbicku
5) Dyrektorze i Radzie Pedagogicznej – należy przez to rozumieć organy działające w Przedszkolu w Izbicku
6) wychowankach – należy przez to rozumieć wychowanków Przedszkola w Izbicku
7) rodzicach – należy przez to rozumieć prawnych opiekunów dziecka;
8) opiekun oddziału – należy przez to rozumieć nauczyciela, którego szczególnej opiece powierzono jeden z oddziałów w Przedszkolu w Izbicku
9) organie prowadzącym – należy przez to rozumieć Gminę Izbicko
10) organie sprawującemu nadzór pedagogiczny – należy przez to rozumieć Kuratora Oświaty
w Opolu
§ 2
1. Przedszkole jest jednostką publiczną, która:
1) prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie co najmniej podstawy programowej wychowania przedszkolnego;
2) przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności
3) zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach;
4) realizuje programy nauczania, które uwzględniają podstawę programową wychowania przedszkolnego.
2. Siedziba Przedszkola znajduje się w budynku nr 18 przy ulicy Powstańców Śl. w Izbicku
3. Organem prowadzącym Przedszkole jest Gmina Izbicko, która ma siedzibę w budynku nr 12 przy
ul. Powstańców Śl. W Izbicku
4. Nadzór pedagogiczny nad Przedszkolem sprawuje Kurator Oświaty w Opolu
5. Ustalona nazwa Przedszkole w Izbicku używana jest w pełnym brzmieniu na pieczęciach i stemplach.
6. Rok szkolny w Przedszkolu rozpoczyna się 1 września każdego roku, a kończy się 31 sierpnia roku następnego.
7. Przerwy w funkcjonowaniu przedszkola ustalane są przez Organ Prowadzący na wspólny wniosek dyrektora przedszkola i rady rodziców.
8. Dzienny czas pracy przedszkola wynosi 10 godzin
9. Przedszkole czynne jest od poniedziałku do piątku w godzinach: 7.00 – 17.00
10. Ubezpieczenie wychowanków od następstw nieszczęśliwych wypadków jest indywidualną i dobrowolną sprawą rodziców.
11. Przedszkole jest miejscem praktyk pedagogicznych dla studentów wyższych uczelni. Koszty związane z praktykami pokrywa uczelnia kierująca studenta.
12. W Przedszkolu w codziennej pracy mogą uczestniczyć wolontariusze bądź osoby skierowanie na odbycie stażu przez odpowiednie instytucje.
13. Przedszkole stwarza warunki do działania w jednostce: stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej jednostki.
§ 3
1. Przedszkole jest jednostką budżetową.
2. Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Przedszkola regulują odrębne przepisy.
3. Przedszkole używa pieczęci i stempli zgodnie z odrębnymi przepisami.
4. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
5. Zasady rekrutacji oraz kryteria przyjęcia dziecka do Przedszkola określa ustawa. Termin i zasady rekrutacji oraz kryteria dodatkowe przyjęcia dzieci do Przedszkola określa corocznie organ prowadzący.
6. W przypadku niewykorzystania wszystkich miejsc w Przedszkolu, dzieci mogą być przyjmowane
w ciągu roku szkolnego.
Rozdział 2
Cele i zadania Przedszkola
§ 4
1. Cel i zadania przedszkola:
Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia na pierwszym etapie edukacji.
2. Cele i zadania przedszkola realizowane są podczas zajęć grupowych i indywidualnej pracy z dzieckiem poprzez:
1) właściwą organizację procesu nauczania z dostosowaniem pomocy dydaktycznych, treści, metod i form pracy do możliwości psychofizycznych dzieci;
2) umożliwianie korzystania z opieki psychologiczno- pedagogicznej;
3) organizowanie nauki religii zgodnie z odrębnymi przepisami;
4) organizację zajęć dodatkowych;
5) organizację zajęć indywidualnych lub w zespołach dla dzieci wymagających pracy wyrównawczej oraz wspieranie dzieci uzdolnionych;
6) stały kontakt z rodzicami, prowadzenie zajęć otwartych, warsztatów, prelekcji, konsultacji;
7) prowadzenie przez nauczycieli działalności diagnostycznej dotyczącej rozwoju dzieci
8) wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka;
9) wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowania go do nauki w szkole;
10) uwzględnienie w formach realizacji celów rodzajów i stopni niepełnosprawności w przypadku dzieci niepełnosprawnych.
3. Zadania przedszkola realizowane są poprzez:
1) Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju.
2) Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa.
3) Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności
korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.
4) Zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony.
5) Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
6)Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualności, oryginalności dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie.
7) Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
8) Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci.
9) Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.
10) Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej
dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka.
11) Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy.
12) Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka.
13) Kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa
w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju.
14) Systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju.
15) Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole.
16) Organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego – kaszubskiego.
17) Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
Rozdział 3
Pomoc Psychologiczno- Pedagogiczna
§ 8
1. W przedszkolu udzielana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna dzieciom:
1) posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno - terapeutycznym, opracowanym dla dziecka na podstawie przepisów w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych albo przepisów w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach, na zasadach określonych w statucie przedszkola
2) posiadającym opinię poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej;
3) posiadającym orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania - na podstawie tego orzeczenia;
4) nieposiadającym orzeczenia lub opinii, ale dla których na podstawie rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka dokonanego przez nauczycieli i specjalistów, o którym mowa w przepisach w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach koniecznym jest zorganizowanie zinstytucjonalizowanej formy pomocy lub pomocy doraźnej w bieżącej pracy z dzieckiem;
5) posiadającego opinię lekarza o ograniczonych możliwościach wykonywania przez dziecko określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach gimnastyki – na podstawie tej opinii.
2. Nauczyciele pracujący z grupą dzieci prowadzą wnikliwą obserwację pedagogiczną (dokumentują w postaci kart obserwacji), która polega na obserwacji zachowań, obserwacji relacji poszczególnych dzieci z innymi ludźmi, analizują postępy w rozwoju związane z edukacją i rozwojem społecznym, analizują wytwory dziecka, opinie z poradni. Na podstawie wyników obserwacji (udokumentowanych w postaci kart obserwacji) nauczyciele wstępnie definiują trudności, zdolności lub zaburzenia.
3. W przypadku stwierdzenia, że dziecko ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno- pedagogiczną, odpowiednio nauczyciel, wychowawca lub specjalista niezwłocznie udziela tej pomocy w bieżącej pracy z dzieckiem i informuje o tym wychowawcę grupy.
4. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna odbywa się wg ustalonej w przedszkolu procedury świadczenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej
5. Wychowawca grupy przekazuje tę informację pozostałym nauczycielom pracującym z dzieckiem, w przypadku, gdy stwierdzi taką potrzebę.
6. Wychowawca grupy (skutecznie, za potwierdzeniem) informuje rodziców o potrzebie objęcia pomocą psychologiczno – pedagogiczną ich dziecka.
7. Wychowawca ma prawo zwołać zebranie wszystkich uczących nauczycieli w oddziale w celu: skoordynowania działań w pracy z uczniem, zasięgnięcia opinii nauczycieli, wypracowania wspólnych zasad postępowania wobec ucznia, ustalenia form pracy z dzieckiem, dostosowania metod i form pracy do potrzeb i możliwości dziecka. Informację o spotkaniu nauczycieli pracujących w jednym oddziale wychowawca przekazuje z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.
8. Po dokonanych ustaleniach zespołu nauczycielskiego lub zebraniu opinii od poszczególnych nauczycieli, wychowawca proponuje formy pomocy psychologiczno- pedagogicznej świadczonej poszczególnym dzieciom. Propozycję przedstawia dyrekcji.
9. Wychowawca przy czynnościach, o których mowa w ust. 7 współpracuje z rodzicami dziecka lub w razie potrzeby ze specjalistami zatrudnionymi w placówce.
10. Wymiar godzin poszczególnych form udzielania uczniom pomocy psychologiczno- pedagogicznej ustala dyrektor, biorąc pod uwagę wszystkie godziny, które w danym roku szkolnym mogą być przeznaczone na realizację tych form.
11. O ustalonych dla dziecka formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w których poszczególne formy będą realizowane niezwłocznie zawiadamia się rodzica w formie pisemnej, zaś rodzic własnoręcznym podpisem potwierdza otrzymanie informacji.
12. Rodzic ma prawo do odmowy świadczenia pomocy psychologiczno-– pedagogicznej swojemu dziecku.
13. Wychowawca grupy jest koordynatorem wszelkich działań związanych z organizacją i świadczeniem pomocy psychologiczno – pedagogicznej swoim wychowankom.
§ 9
1. Zindywidualizowana ścieżka realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz zindywidualizowanego kształcenia, zwane dalej „zindywidualizowanymi ścieżkami”, są organizowane dla dzieci, które mogą uczęszczać do przedszkola lub szkoły, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające w szczególności ze stanu zdrowia, nie mogą realizować wszystkich odpowiednio zajęć wychowania przedszkolnego lub zajęć edukacyjnych wspólnie z oddziałem przedszkolnym lub szkolnym i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych.
2. Zindywidualizowana ścieżka obejmuje wszystkie odpowiednio zajęcia wychowania przedszkolnego lub zajęcia edukacyjne, które są realizowane:
1) wspólnie z oddziałem przedszkolnym lub szkolnym
2) indywidualnie z dzieckiem
3. Objęcie dziecka zindywidualizowaną ścieżką wymaga opinii publicznej poradni, z której wynika potrzeba objęcia dziecka pomocą w tej formie.
4. Do wniosku o wydanie opinii dołącza się dokumentację uzasadniającą wniosek, w szczególności dokumentację określającą:
1) trudności w funkcjonowaniu dziecka w przedszkolu
2) w przypadku dziecka obejmowanego zindywidualizowaną ścieżką ze względu na stan zdrowia – także wpływ przebiegu choroby na funkcjonowanie dziecka w przedszkolu oraz ograniczenia w zakresie możliwości udziału dziecka w odpowiednio zajęciach wychowania przedszkolnego lub zajęciach edukacyjnych wspólnie z oddziałem przedszkolnym
3) w przypadku dziecka uczęszczającego do przedszkola – także opinię nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem o funkcjonowaniu dziecka w przedszkolu
5. Przed wydaniem opinii, poradnia we współpracy z przedszkolem oraz rodzicami dziecka, przeprowadza analizę funkcjonowania dziecka uwzględniającą efekty udzielanej dotychczas przez przedszkole pomocy psychologiczno-pedagogicznej
6. Opinia zawiera w szczególności:
1) zakres, w jakim dziecko nie może brać udziału odpowiednio w zajęciach wychowania przedszkolnego lub zajęciach edukacyjnych wspólnie z oddziałem przedszkolnym
2) okres objęcia dziecka zindywidualizowaną ścieżką, nie dłuższy jednak niż rok szkolny
3) działania jakie powinny być podjęte w celu usunięcia barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola
7. Dziecko objęte zindywidualizowaną ścieżką realizuje w danym przedszkolu odpowiednio program wychowania przedszkolnego lub programy nauczania, z dostosowaniem metod i form ich realizacji do jego indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, w szczególności potrzeb wynikających ze stanu zdrowia.
8. Na wniosek rodziców dziecka dyrektorPrzedszkola, z uwzględnieniem opinii ustala tygodniowy wymiar godzin odpowiednio zajęć wychowania przedszkolnego lub zajęć edukacyjnych realizowanych indywidualnie z dzieckiem, uwzględniając konieczności realizacji przez dziecko odpowiednio podstawy programowej wychowania przedszkolnego
9. Nauczyciele prowadzący zajęcia z dzieckiem objętym zindywidualizowaną ścieżką podejmują działania ukierunkowane na poprawę funkcjonowania dziecka w przedszkolu.
10. Zindywidualizowanej ścieżki nie organizuje się dla:
1) dzieci objętych kształceniem specjalnym, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 127 ust. 19 pkt. 2 ustawy
2) dzieci objętych indywidualnym rocznym obowiązkowym przygotowaniem przedszkolnym albo indywidualnym nauczaniem, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 127 ust. 20 ustawy
§ 10
1. Dzieci przyjęte do przedszkola, podlegające obowiązkowemu rocznemu przygotowaniu przedszkolnemu, którym stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola obejmuje się indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym.
2. Zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego prowadzi się w miejscu pobytu dziecka, w domu rodzinnym w wyjątkowych sytuacjach mogą być prowadzone w placówce opieki zdrowotnej.
3. Na wniosek nauczyciela prowadzącego zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego, dyrektor może zezwolić na odstąpienie od realizacji niektórych treści wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego, stosownie do możliwości psychofizycznych dziecka oraz warunków, w których zajęcia są realizowane.
4. Zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego są prowadzone z dzieckiem przez jednego nauczyciela, któremu dyrektor powierzy prowadzenie tych zajęć.
§ 11
1. Dla dzieci przyjętych do przedszkola posiadających opinię o potrzebie kształcenia specjalnego dostosowuje się odpowiednio program wychowania przedszkolnego i program nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dziecka.
2. Dostosowanie następuje na podstawie opracowanego dla dziecka indywidualnego programu edukacyjno- terapeutycznego – IPET.
3. Program IPET opracowują zatrudnieni dla tego dziecka specjaliści. Uwzględnia on realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
§12
1. W przedszkolu może być organizowane wczesne wspomaganie rozwoju dziecka mające na celu stymulowanie psychofizycznego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, prowadzone bezpośrednio z dzieckiem oraz jego rodziną.
Rozdział 4
Opieka nad dziećmi
§ 13
Sprawowanie opieki nad dzieckiem w Przedszkolu odbywa się poprzez:
1) poznanie i przestrzeganie przez dzieci zasad bezpieczeństwa na terenie Przedszkola i poza nim
z uwzględnieniem elementarnych zasad bezpieczeństwa poruszania się po drogach publicznych;
2) wyrabianie właściwych nawyków związanych z ochroną zdrowia, higieną osobistą i kulturą zachowania na co dzień;
3) poznawanie i przestrzeganie przez dzieci zasad ochrony przyrody i kształtowanie postaw proekologicznych wobec środowiska, w którym żyjemy;
4) wdrażanie do samoobsługi, rozwijanie samodzielności w myśleniu i działaniu, uczenie samokontroli;
5) rozwijanie ekspresji i sprawności ruchowej poprzez zabawy i ćwiczenie ruchowe organizowane na świeżym powietrzu i w pomieszczeniach Przedszkola;
6) umożliwienie dzieciom codziennego wyjścia na świeże powietrze, zgodnie z warunkami i sposobami realizacji zawartymi w podstawie programowej wychowania przedszkolnego;
7) przyprowadzanie i odbieranie dzieci z Przedszkola przez rodziców (opiekunów prawnych) lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo.
§ 14
1. Przy przyprowadzaniu dzieci do Przedszkola stosuje się następujące zasady:
1) rodzice dziecka zobowiązani są do przyprowadzania dziecka w godzinach ustalonych przez Przedszkole do 8.30
2) rodzice są zobowiązani wprowadzić dziecko do budynku przedszkolnego, przygotowują dziecko w szatni do pobytu w Przedszkolu, a następnie przekazują je pod opiekę nauczycielowi dyżurującemu;
3) rodzice składają pisemne upoważnienie dotyczące osób wskazanych do odbioru dziecka z Przedszkola;
4) pracownicy Przedszkola nie ponoszą odpowiedzialności za bezpieczeństwo dziecka pozostawionego poza terenem Przedszkola, tj., przed budynkiem, w ogrodzie, w szatni.
2. Do Przedszkola przyprowadzane są dzieci zdrowe, bez objawów chorobowych:
1) nie przyjmuje się dzieci z objawami chorobowymi (silny katar, uciążliwy kaszel, ból brzucha, wymioty, podwyższona temperatura lub inne niepokojące objawy, urazy);
2) stan zdrowia dziecka przyprowadzanego do Przedszkola nie może zagrażać bezpieczeństwu fizycznemu dziecka oraz innym osobom przebywającym w jego otoczeniu;
3) w przypadku zaobserwowania objawów chorobowych nauczyciel podejmuje kontakt z rodzicami
w celu odebrania dziecka z Przedszkola;
4) powiadomieni Rodzice są zobowiązani do niezwłocznego odebrania dziecka z Przedszkola.
3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach (choroby przewlekłe) na pisemny wniosek rodziców (opiekunów prawnych) mogą być dziecku podawane leki.
4. W przypadku zaistnienia sytuacji, o której mowa w ust. 3, rodzice zobowiązani są do przedstawienia zaświadczenia lekarskiego określającego nazwę leku, dawkę, częstotliwość podawania oraz okres leczenia.
5. W Przedszkolu nie wykonuje się żadnych zabiegów lekarskich, poza udzieleniem pomocy w nagłych wypadkach.
6. W przypadku stwierdzenia zagrożenia życia dziecka, Przedszkole wzywa pogotowie ratunkowe i powiadamia rodziców.
7. Do czasu przybycia rodziców dziecko przebywa pod opieką lekarza pogotowia i pracownika Przedszkola (nauczyciel lub Dyrektor).
§ 15
1. Rodzice dziecka są zobowiązani do odbierania dziecka w godzinach ustalonych przez Przedszkole.
2. Dopuszcza się możliwość odbierania dziecka przez inną osobę upoważnioną przez rodziców zapewniającą mu pełne bezpieczeństwo.
3. Dziecko może być odbierane z Przedszkola przez rodziców lub inną upoważnioną przez nich osobę od nauczyciela oddziału lub nauczyciela dyżurującego.
4. W przypadku zamiaru odbierania dziecka z ogrodu przedszkolnego osoby odbierające dziecko zobowiązane są do poinformowania o nim nauczyciela.
5. Jeśli rodzice zdecydują, aby dziecko przyprowadzała i odbierała z Przedszkola inna upoważniona przez nich osoba zapewniająca mu pełne bezpieczeństwo, zobowiązani są do złożenia pisemnego oświadczenia woli w tym zakresie, zawierającego m.in. dane osoby upoważnionej. Oświadczenie może zostać zmienione lub odwołane w każdym czasie.
6. W przypadkach szczególnie uzasadnionych osoba, o których mowa w ust.5, może zostać zobowiązana do potwierdzenia zgodności danych z dokumentem tożsamości.
7. Nauczyciel lub inny pracownik Przedszkola przekazujący dziecko osobie upoważnionej, zobowiązany jest do przestrzegania zapisów zawartych w upoważnieniu.
§ 16
1. W przypadku odebrania dziecka przez rodziców lub osobę upoważnioną po wyznaczonym czasie, nauczyciel zobowiązany jest do poinformowania o tym Dyrektora Przedszkola.
2. W przypadku, gdy sytuacja, o której mowa w ust.1, nie ma charakteru sporadycznego, Przedszkole podejmuje działania interwencyjne, włącznie z powiadomieniem rodziców o wystąpieniu z wnioskiem do sądu rodzinnego i nieletnich o zbadanie sytuacji rodzinnej wychowanka Przedszkola.
3. W sytuacji, gdy dziecko nie zostało odebrane z Przedszkola w wyznaczonym czasie, nauczyciel podejmuje następujące działania:
1) kontaktuje się telefonicznie z rodzicami dziecka;
2) w przypadku braku kontaktu telefonicznego z rodzicami przez okres jednej godziny oczekuje z dzieckiem na rodziców lub upoważnioną do odbioru dziecka osobę;
3) jeżeli w tym czasie rodzice lub upoważniona do odbioru dziecka osoba nie zgłoszą się po dziecko, nauczyciel powiadamia Policję.
4. Dziecko nie wydaje się rodzicom lub upoważnionej osobie, pozostającej pod wpływem alkoholu lub innego środka odurzającego.
5. Przedszkole ma prawo odmówić rodzicowi, wobec którego sąd wydał orzeczenie o ograniczeniu lub pozbawieniu władzy rodzicielskiej, odebranie dziecka z Przedszkola.
§ 17
Przedszkole zapewnia dziecku bezpieczeństwo poprzez:
1) umieszczenie planów ewakuacji Przedszkola w widocznym miejscu, w sposób zapewniający łatwy do nich dostęp oraz ogrodzenie terenu Przedszkola;
2) przeprowadzanie prac remontowych, naprawczych i instalacyjnych w pomieszczeniach Przedszkola pod nieobecność dzieci w tychże pomieszczeniach;
3) zapewnienie na terenie Przedszkola właściwego oświetlenia, równą nawierzchnię dróg i przejść oraz instalacji do odprowadzania ścieków i wody deszczowej, zakrycie otworów kanalizacyjnych, studzienek i innych zagłębień odpowiednimi pokrywami lub trwałe zabezpieczenie w inny sposób;
4) oczyszczanie w okresie zimowym przejść na terenie Przedszkola ze śniegu i lodu;
5) utrzymywanie urządzeń higieniczno-sanitarnych w czystości i w stanie pełnej sprawności technicznej;
6) zapewnienie w pomieszczeniach Przedszkola właściwego oświetlenia, wentylacji i ogrzewania;
7) dostosowanie sprzętu, z którego korzystają dzieci, do wymagań ergonomii;
8) utrzymywanie kuchni w czystości, wyposażenie jej we właściwym stanie technicznym zapewniającym bezpieczne używanie;
9) wietrzenie pomieszczeń w czasie przerwy w zajęciach przeprowadzanych z dziećmi, a w razie potrzeby także w czasie zajęć;
10) zapewnienie opieki podczas zajęć prowadzonych przez Przedszkole;
11) zapewnienie w pomieszczeniach Przedszkola temperatury, co najmniej 18°;
12) wyposażenie Przedszkola w niezbędne środki do udzielania pierwszej pomocy wraz z instrukcją o zasadach jej udzielania;
13) zapewnienie dzieciom odpowiedniej liczby nauczycieli oraz właściwego sposobu zorganizowania im opieki podczas wyjść i wycieczek poza teren Przedszkola, z zastrzeżeniem niedopuszczalnego realizowania wycieczek podczas burz, śnieżyc i gołoledzi;
14) zapewnienie opieki dziecku uległemu wypadkowi, sprowadzenia fachowej pomocy medycznej oraz udzielania pierwszej pomocy;
15) respektowanie bezwzględnego zakazu podawania leków dziecku na terenie Przedszkola bez obecności rodzica
16) stosowania się do przyjętych procedur związanych z zagrożeniem i zapobieganiem zarażeniem COVID – 19
Rozdział 5
Promocja zdrowia w przedszkolu
§ 18
1. W przedszkolu tworzy się sytuacje, które sprzyjają rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową
2. W przedszkolu realizuje się programy profilaktyczne promujące zdrowie – program profilaktyki próchnicy zębów, program promujący zdrowe odżywianie. Treści programów zawarte są w podstawie programowej
3. W przedszkolu mogą być realizowane inne działania autorskie promujące zdrowie
4. W przedszkolu kształtuje się nawyki zdrowego odżywiania, tak aby dziecko orientowało się w zasadach zdrowego żywienia i zdrowego trybu życia
5. W przedszkolu organizuje się zajęcia ruchowe, zabawy i gry w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku, sali gimnastycznej celem rozwoju sprawności ruchowej
6. Organizacja zajęć na świeżym powietrzu powinna być elementem codziennej pracy z dzieckiem w każdej grupie wiekowej
7. Przedszkole organizuje zajęcia z elementami rytmiki, gimnastyki, ze szczególnym uwzględnieniem ćwiczeń zapobiegających wadom postawy
8. Przedszkole organizuje żywienie dla dzieci zgodnie z zasadami zdrowego żywienia
9. Estetyczna aranżacja wnętrz umożliwia celebrowanie posiłków, a także możliwość wybierania potraw przez dzieci, a nawet ich komponowania
10. W ramach promocji zdrowia przedszkole może współpracować z innymi instytucjami środowiskowymi promującymi zdrowie
11. Przedszkole organizuje wnętrze umożliwiające dziecku zaspokojenie potrzeby odpoczynku (leżak, materac, poduszka, mata), jak również elementy wyposażenia odpowiednio dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych
12. W przedszkolu przestrzega się procedur związanych z zagrożeniem i zapobieganiem zarażeniu COVID- 19
Rozdział 6
Formy współdziałania z rodzicami
§ 19
1. Przedszkole oferuje rodzicom następujące formy współdziałania:
1) konsultacje pedagogiczne - w miarę bieżących potrzeb;
2) zebrania ogólne i oddziałowe organizowane co najmniej trzy razy w roku szkolnym;
3) zajęcia integracyjne dla dzieci i rodziców;
4) pogadanki w zakresie zagadnień interesujących rodziców, rozwiązywania problemów wychowawczych;
5) kontakty indywidualne;
6) zajęcia otwarte dla rodziców;
7) spotkania okolicznościowe z okazji uroczystości przedszkolnych;
8) wycieczki, festyny;
9) spotkania adaptacyjne;
10) kącik dla rodziców;
11) kontakt telefoniczny;
§ 20
Zakres zadań Przedszkola związanych ze współdziałaniem z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci obejmuje:
1) uzgodnienie celów oraz sposobów współpracy nauczycieli i rodziców;
2) rozpoznanie i ustalenie potrzeb rozwojowych dziecka;
3) zapewnienie indywidualnej opieki każdemu wychowankowi poprzez dostosowanie metod i sposobów oddziaływań odpowiednio do jego wieku, możliwości rozwojowych oraz potrzeb środowiska;
4) ustalenie w uzgodnieniu z rodzicami określonych form oddziaływań wychowawczych;
5) udzielanie rodzicom pomocy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
6) zapoznawanie rodziców z zadaniami wynikającymi z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale;
7) przekazywanie informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju w formie zaproponowanej przez rodzica;
8) opracowanie harmonogramu całorocznych spotkań nauczycieli oddziału w porozumieniu z rodzicami;
9) angażowanie rodziców w działalność Przedszkola.
§ 21
1. Dyrektor Przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwom nauczycielom
w zależności od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań.
2. W celu zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej nauczyciel opiekuje się danym oddziałem przez cały okres uczęszczania dzieci do Przedszkola.
3. Zmiana nauczyciela opiekującego się danym oddziałem może nastąpić w szczególnie uzasadnionych przypadkach z inicjatywy Dyrektora Przedszkola lub na umotywowany wniosek rodziców.
Rozdział 7
Organy Przedszkola
§ 22
Organami Przedszkola są:
1) Dyrektor Przedszkola;
2) Rada Pedagogiczna;
3) Rada Rodziców;
§ 23
1. Kompetencje Dyrektora Przedszkola obejmują w szczególności:
1) kierowanie działalnością Przedszkola i reprezentowanie go na zewnątrz;
2) sprawowanie nadzoru pedagogicznego zgodnie z odrębnymi przepisami;
3) sprawowanie opieki nad wychowankami oraz stwarzanie im warunków zgodnych z celami statutowymi Przedszkola, w tym:
a) organizowanie indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego na zasadach określonych w odrębnych przepisach;
b) udzielanie zezwolenia na spełnianie rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem, w trybie odrębnych przepisów;
4) realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej oraz Rady Rodziców podjętych w ramach ich kompetencji stanowiących;
5) dysponowanie środkami finansowymi określonymi w planie finansowym Przedszkola;
6) organizowanie administracyjnej, w tym finansowe i gospodarczej obsługi Przedszkola;
7) współdziałanie ze szkołami oraz zakładami kształcenia nauczycieli przy organizacji praktyk pedagogicznych odbywanych w Przedszkolu;
8) organizowanie i przeprowadzanie rekrutacji dzieci do Przedszkola;
9) dokonywanie w drodze decyzji administracyjnej skreślenia wychowanka z listy wychowanków Przedszkola w przypadkach określonych w § 74 niniejszego Statutu;
10) zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli oraz innych pracowników Przedszkola zgodnie z odrębnymi przepisami;
11) przyznawanie nagród i wymierzanie kar porządkowych nauczycielom i pozostałym pracownikom Przedszkola;
12) występowanie z wnioskami w sprawie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień.
13) dokonywanie oceny pracy nauczyciela;
14) zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej;
15) stwarza warunki do realizacji zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dziecka.
16) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych, w tym organizowaniu nauczania zdalnego lub hybrydowego zgodnie z obowiązującymi przepisami
2. Dyrektor Przedszkola:
1) w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną oraz Radą Rodziców;
2) stwarza warunki bezpiecznego pobytu dzieciom oraz pracownikom Przedszkola;
3) inspiruje i wspomaga nauczycieli w spełnianiu przez nich wymagań w zakresie podnoszenia jakości pracy Przedszkola oraz w podejmowaniu nowatorstwa pedagogicznego;
4) przedstawia Radzie Pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności Przedszkola;
5) jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej Przedszkola;
3. Dyrektor Przedszkola ponosi odpowiedzialność za właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz innej dokumentacji kancelaryjno- archiwalnej, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
4. W przypadku nieobecności Dyrektora Przedszkola zastępuje go nauczyciel Przedszkola wyznaczony przez Dyrektora lub organ prowadzący.
§ 24
1. W przedszkolu działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem Przedszkola
w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki. W skład Rady wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Przedszkolu.
2. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów pracy Przedszkola;
2) podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w Przedszkolu;
3) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego w Przedszkolu;
4) przygotowanie projektu nowego statutu albo projektu zmian statutu i uchwalanie projektu;
5) wystąpienie z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska Dyrektora Przedszkola;
6) ustalenie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad Przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy Przedszkola;
7) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia dzieci z listy wychowanków Przedszkola.
3. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy Przedszkola (arkusz organizacji Przedszkola na dany rok szkolny),
2) projekt planu finansowego Przedszkola;
3) wnioski Dyrektora Przedszkola o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
4) propozycje Dyrektora Przedszkola o przyznanie nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych;
5) dopuszczenie do użytku w Przedszkolu zaproponowanego przez nauczyciela programu wychowania przedszkolnego.
4. Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy liczby jej członków.
5. Tryb podejmowania uchwał odbywa się w drodze głosowania jawnego lub tajnego, jeżeli dotyczy spraw osobowych.
6. W razie niezbędnej konieczności posiedzenia rady pedagogicznej i głosowania mogą odbywać się w sposób zdalny, co określa odrębny regulamin i przepisy.
7. Osoby biorące udział w zebraniach Rady Pedagogicznej zobowiązane są do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniach, które mogą naruszyć dobro osobiste dzieci lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników Przedszkola.
§ 25
Strukturę Rady Pedagogicznej, jej zadania, procedurę przygotowywania i uchwalania decyzji oraz stanowisk przez Radę Pedagogiczną, ramowy plan zebrań, ramowy porządek zebrania oraz sposób protokołowania zebrań określa Regulamin Rady Pedagogicznej.
§ 26
1. W Przedszkolu działa Rada Rodziców stanowiąca reprezentację rodziców wychowanków.
2. Członkowie Rady Rodziców wybierani są co roku podczas zebrań oddziałów, po jednym przedstawicielu rad oddziałowych.
3. Rada Rodziców wykonuje swoje zadania zgodnie z uchwalonym przez siebie Regulaminem Rady Rodziców. Regulamin określa strukturę i tryb pracy Rady, tryb przeprowadzania wyborów do rad oddziałowych oraz ich przedstawicieli do Rady Rodziców.
§ 27
Do kompetencji Rady Rodziców należy w szczególności:
1) uchwalenie regulaminu swojej działalności, który nie może być sprzeczny z niniejszym Statutem;
2) opiniowanie projektu planu finansowego;
3) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania Przedszkola, o którym mowa w odrębnych przepisach.
§ 28
1. Rada Rodziców może występować do Rady Pedagogicznej, Dyrektora Przedszkola, organu prowadzącego oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw Przedszkola.
2. W celu wspierania działalności statutowej Przedszkola, Rada Rodziców gromadzi fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz z innych źródeł.
3. Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców określa Regulamin.
§ 29
1. Organy Przedszkola mają prawo do działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji.
2. Organy Przedszkola są zobowiązane do współdziałania w zakresie planowania i realizacji celów i zadań Przedszkola.
3. Współdziałanie organów Przedszkola obywa się według następujących zasad:
1) zasady pozytywnej motywacji;
2) zasady partnerstwa;
3) zasady wielostronnego przepływu informacji;
4) zasady aktywnej i systematycznej współpracy;
5) zasady rozwiązywania sporów w drodze mediacji.
4. Koordynatorem współdziałania organów jest Dyrektor Przedszkola.
5. Współdziałanie organów Przedszkola obejmuje w szczególności:
1) zapewnienie możliwości wykonywania kompetencji określonych w przepisach prawa i w statucie Przedszkola poprzez:
a) udzielanie pomocy organizacyjnej i obsługi administracyjnej;
b) organizację zebrań przedstawicieli organów Przedszkola;
c) możliwość występowania z wnioskami i opiniami dotyczącymi spraw Przedszkola;
d) rozpatrywanie wniosków i opinii na zebraniach organów;
2) opiniowanie lub uzgadnianie podejmowanych działań w przypadkach określonych przepisami prawa, niniejszym Statutem i regulaminami poszczególnych organów;
3) bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami Przedszkola o podejmowanych i planowanych działaniach poprzez:
a) uczestnictwo przedstawicieli organu w zebraniach innych organów;
b) kontakty indywidualne przewodniczących organów.
6. Formy, sposoby i terminy komunikowania się organów Przedszkola ustala Dyrektor Przedszkola.
§ 30
Organy między sobą ustalają formy rozstrzygania sporów poprzez:
1) dopuszczenie możliwości powołania komisji, w której skład wchodzi mediator zaakceptowany przez strony sporu;
2) komisja, o której mowa po zapoznaniu się z istota sprawy ma prawo do przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego według ustalonych przez siebie zasad;
3) rozstrzygnięcia komisji są wiążące dla stron sporu;
4) w przypadku wyczerpania możliwości rozwiązania sporu na terenie przedszkola każda ze stron ma prawo odwołać się do organu prowadzącego lub sprawującego nadzór pedagogiczny, w zależności od właściwości rzeczowej przedmiotu sporu.
Rozdział 8
Organizacja pracy Przedszkola
§ 31
Podstawową jednostką organizacyjną Przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań i uzdolnień oraz rodzaju niepełnosprawności.
§ 32
Przedszkole jest 3 – oddziałowe i wszystkie grupy mogą być różnorodne wiekowo.
§ 33
Realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego odbywa się w czasie całego pobytu dzieci w przedszkolu.
§ 34
Liczba dzieci w oddziale nie może przekroczyć 25.
§ 35
Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut z zastrzeżeniem wyjątków dotyczących organizacji zajęć dodatkowych i specjalistycznych.
§ 36
1. Dyrektor może podjąć decyzję o prowadzeniu zajęć opiekuńczo- dydaktyczno –wychowawczych w grupach międzyoddziałowych.
2. Grupy międzyoddziałowe są tworzone na okres roku szkolnego w godzinach 7.00-8.00 oraz 15.00 – 17.00 w celu zapewnienia opieki nad dziećmi przyprowadzanymi wcześnie rano i późno odbieranymi z przedszkola
3 . Ilość dzieci w grupie międzyoddziałowej nie może przekraczać 25 .
4. W okresach niskiej frekwencji dzieci (ferie zimowe, ferie wiosenne, okresy przedświąteczne, wysoka zachorowalność, tzw. długie weekendy) lub innych zaistniałych sytuacjach Dyrektor Przedszkola może zlecić łączenie oddziałów z zachowaniem liczebności w grupie czyli nie więcej niż 25 dzieci.
§ 37
Dzienny czas pracy - 7.00 -17.00
§ 38
Praca wychowawczo – dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie przyjętego programu wychowania przedszkolnego.
§ 39
Czas trwania zajęć prowadzonych w Przedszkolu, w tym zajęć religii, języka angielskiego, języka niemieckiego i zajęć rewalidacyjnych, dostosowuje się do możliwości rozwojowych dzieci:
1) z dziećmi w wieku 3 – 4 lat – około 15 minut;
2) z dziećmi w wieku 5- 6 lat – około 30 minut.
§ 40
Do realizacji zadań statutowych Przedszkole posiada:
1) 3 sale do zajęć dla poszczególnych grup;
2) kuchnię;
3) korytarz dla dzieci z przeznaczeniem na szatnię;
4) dwie toalety
5) pomieszczenia administracyjne i gospodarcze;
6) pokój zajęć logopedycznych i terapeutycznych;
7) plac zabaw wyposażony w urządzenia do zabaw i ćwiczeń rekreacyjnych.
§ 41
1. Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w Przedszkolu określają odrębne przepisy.
§ 42
1. Przedszkole na wniosek rodziców ( prawnych opiekunów) organizuje naukę religii.
2. Zajęcia z religii odbywają się bezpośrednio po 13.00.
3. Nauka religii odbywa się w przedszkolu w wymiarze dwóch zajęć przedszkolnych dla dzieci, 4-5 letnich i 5- 6 letnich.
§ 43
1. Przedszkole na wniosek rodziców ( prawnych opiekunów) organizuje zajęcia z języka mniejszości narodowej – języka niemieckiego
2. Nauka języka niemieckiego odbywa się w przedszkolu w wymiarze sześciu zajęć przedszkolnych dla dzieci 5-6-cio letnich ( 3 h) oraz sześciu zajęć dla dzieci 3-4 letnich ( 1,5 h ) w tygodniu (zgodnie z obowiązującymi przepisami).
§ 44
W przedszkolu odbywają się zajęcia z języka angielskiego w wymiarze dostosowanym do możliwości psycho-fizycznych dzieci. Dla dzieci 3-4 letnich dwa zajęcia po 15min, 4-5 letnich dwa zajęcia po 30 min, 5-6 letnich dwa zajęcia po 30 min.
§ 45
1. Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Przedszkola opracowany przez Dyrektora Przedszkola, zaopiniowany przez Radę Pedagogiczną, związki zawodowe, organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Arkusz zatwierdza organ prowadzący.
2. W grupach 3 – 4-latków, gdy liczba 3-latków przekracza 10 osób, przysługuje jeden etat pomocy do dzieci.
3. W miarę możliwości w pozostałych grupach zapewnić etat pomocy nauczyciela.
4. Przedszkole może prowadzić grupy integracyjne.
5. Szczegółowe zasady organizacji pracy w grupach integracyjnych określa „Projekt pracy
dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńczej w grupach integracyjnych”.
6. Na każdy oddział integracyjny przysługują dwa etaty nauczyciela i jeden etat nauczyciela
wspomagającego oraz jeden etat woźnej oddziałowej.
7. Do przedszkola może być przyjęte dziecko z zaleceniem diety poświadczonej zaświadczeniem wydanym przez lekarza specjalistę.
8. Do przedszkola przyjmowane są dzieci, które samodzielnie załatwiają potrzeby fizjologiczne.
9. W sprawowaniu opieki nad dzieckiem i jego bezpieczeństwem konieczne jest przestrzeganie przez rodziców i opiekunów zasad przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola.
§ 46
1. Dodatkowe informacje o organizacji pracy Przedszkola umieszczone są w ramowym rozkładzie dnia każdego oddziału na dany rok szkolny.
2. W Przedszkolu organizuje się zajęcia dodatkowe z uwzględnieniem potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka.
§ 47
RAMOWY ROZKŁAD DNIA
7:00-8:30 Zabawy w kącikach zainteresowań, praca z zespołem dzieci lub indywidualna, praca z dzieckiem zdolnym, czynności porządkowe, ćwiczenia poranne, schodzenie się dzieci, czynności opiekuńcze, zabawy swobodne, tworzenie okazji do wymiany informacji, rozmowy indywidualne z dziećmi, dyskutowanie, zabawy ruchowe
8:30-8:40 przygotowanie do śniadania, czynności higieniczne, czynności samoobsługowe, pełnienie dyżurów, śniadanie – wpajanie zasad dobrego wychowania, wyrabianie nawyków higieniczno-kulturalnych
8:40-9:15 śniadanie
9:15-9:45 czynności higieniczne i sanitarne. Przedszkolne mycie zębów.
9:45-10:00 gry i zabawy ruchowe
10:00-10:30 zajęcia edukacyjne zgodnie z podstawą programową, zajęcia i zabawy edukacyjne, zajęcia dydaktyczne różnego typu realizowane według wybranego programu wychowania przedszkolnego
10:30-11:30 zabawy, gry sportowe oraz ćwiczenia kształtujące postawę dziecka, zabawy organizowane i swobodne na placu przedszkolnym, spacery, wycieczki, przebywanie w ogrodzie; tworzenie okazji do obserwowania, eksperymentowania, odkrywania, podejmowania zabaw badawczych, konstrukcyjno-technicznych, wspieranie działań twórczych poprzez kontakt ze sztuką, muzyką, literaturą, zabawy dowolne, rozmowy indywidualne
11:30-12:00 przygotowanie do obiadu, czynności porządkowo-higieniczne
12:00-12:30 obiad – kształtowanie nawyków zdrowego odżywiania, kulturalne spożywanie posiłku
12:30-12:45 czynności sanitarno- higieniczne po obiedzie
12:45-13:00 odpoczynek poobiedni, kwadrans na bajkę, słuchanie muzyki
13:00-14:15 zabawy dowolne w sali lub na powietrzu, spacery, ćwiczenia utrwalające wiadomości z zajęć edukacyjnych, zajęcia wyrównawcze, wspieranie rozwoju dzieci poprzez: zabawy dydaktyczne, ćwiczenia mowy, artykulacyjne, oddechowe itp. Zabawy ruchowe, zabawy konstrukcyjne, zabawy rozwijające percepcję wzrokową, słuchową, zabawy kołowe, rysowanie, zajęcia z religii.
14:15-14:30 czynności samoobsługowe i porządkowe przygotowujące do podwieczorku
14:30-17:00 podwieczorek, zabawy i gry dydaktyczne, stolikowe, ćwiczenia słownikowe, praca wyrównawcza, indywidualna, zabawy dowolne według zainteresowań, zajęcia w małych zespołach, prace porządkowe, tworzenie sytuacji rozwijających indywidualne zdolności i zainteresowania dzieci, rozmowy indywidualne, rozchodzenie się dzieci.
Rozdział 9
Zasady odpłatności za pobyt i wyżywienie dzieci w Przedszkolu
§ 48
1. W Przedszkolu obowiązują następujące zasady odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu i odpłatności za korzystanie z wyżywienia:
2. Świadczenia udzielanie przez Przedszkole są nieodpłatne w zakresie realizacji podstawy programowej określonej przez MEN a dla dziecka realizującego roczne przygotowanie przedszkole bez względu na czas pobytu w przedszkolu.
3. Wysokość opłaty stałej, za świadczenie z zakresu wychowania, nauczania i opieki wykraczające poza podstawę programową wychowania przedszkolnego ustala się zgodnie z bieżącą Uchwałą Rady Gminy Izbicko.
4. Przedszkole zapewnia odpłatne wyżywienie dla dzieci i chętnych pracowników przedszkola. Wysokość stawki żywieniowej i termin wnoszenia odpłatności ustala Dyrektor poprzez Zarządzenie. Stawka żywieniowa może ulec zmianie w ciągu roku szkolnego w zależności od cen rynkowych artykułów żywnościowych.
5. W przedszkolu obowiązuje elektroniczna rejestracja pobytu dziecka a odczyt z elektronicznej ewidencji stanowi podstawę do naliczania odpłatności.
6. Ze względu na zapewnienie właściwych warunków żywienia na tydzień przed planowymi okresami obniżonej frekwencji (tj. przerwy świąteczne, ferie zimowe, przerwa wakacyjna) rodzice mają obowiązek zgłosić obecność dziecka w przedszkolu w tym czasie poprzez wypełnienie stosownej deklaracji.
Rozdział 10
Nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola
§ 49
1. W Przedszkolu zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracyjno-obsługowych.
2. Nauczycieli oraz pracowników, o których mowa w ust.1, zatrudnia i zwalnia się z zachowaniem odrębnych przepisów Dyrektor Przedszkola.
3. Pracownicy pedagogiczni oraz pozostali pracownicy Przedszkola są zatrudniani według potrzeb na podstawie zatwierdzonego na dany rok szkolny arkusza organizacyjnego.
4. Szczegółowe zadania pracowników pedagogicznych oraz administracyjno-obsługowych określa Dyrektor Przedszkola w zakresach czynności.
§ 50
1. Do zadań nauczycieli związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez Przedszkole należy w szczególności:
1) sprawowanie bezpośredniej opieki nad powierzonymi dziećmi w czasie pobytu w Przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza jego terenem;
2) systematyczne kontrolowanie miejsc, w których prowadzone są zajęcia;
3) powiadamianie o uszkodzonych salach lub sprzętach;
4) kontrola obecności dzieci na zajęciach;
5) powiadomienie Dyrektora Przedszkola o wypadku dziecka;
6) organizowanie wycieczek i spacerów zgodnie z obowiązującym w Przedszkolu Regulaminem wycieczek i spacerów.
2. Nauczycieli w wykonywaniu zadań, o których mowa w ust.1, wspomagają pracownicy administracyjno-obsługowi Przedszkola.
§ 51
Zakres zadań nauczycieli związanych ze współdziałaniem z rodzicami w sprawach wychowania
i nauczania dzieci obejmuje:
1) uzgodnienie celów oraz sposobów współpracy nauczycieli i rodziców;
2) rozpoznanie i ustalenie potrzeb rozwojowych dziecka;
3) zapewnienie indywidualnej opieki każdemu wychowankowi poprzez dostosowanie metod i sposobów oddziaływań odpowiednio do jego wieku, możliwości rozwojowych oraz potrzeb środowiska;
4) ustalenie w porozumieniu z rodzicami określonych form oddziaływań wychowawczych;
5) udzielanie rodzicom pomocy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
6) zapoznawanie rodziców z zadaniami wynikającymi z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale;
7) przekazywanie informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju w formie zaproponowanej przez rodzica;
8) opracowanie harmonogramu całorocznych spotkań z rodzicami;
9) angażowanie rodziców w działalność Przedszkola;
§ 52
Zakres zadań nauczycieli związanych z planowaniem i prowadzeniem pracy wychowawczo-dydaktycznej oraz odpowiedzialnością za jej jakość obejmuje:
1) udział w opracowywaniu Koncepcji Pracy Przedszkola oraz planów jego pracy;
2) opracowywanie planów pracy dla oddziału z uwzględnieniem planu pracy Przedszkola oraz programu wychowania przedszkolnego realizowanego w oddziale;
3) uczestnictwo w ewaluacji wewnętrznej podejmowanej w Przedszkolu;
4) wybór programu wychowania przedszkolnego;
5) prowadzenie dokumentacji pedagogicznej oddziału oraz innej dokumentacji zleconej przez Dyrektora Przedszkola zgodnie z przepisami prawa;
6) przeprowadzenie analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole w roku poprzedzającym naukę w klasie pierwszej szkoły podstawowej oraz sporządzenie informacji dla rodziców;
7) wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności, zainteresowań oraz niwelowanie deficytów rozwojowych dziecka;
8) kierowanie działalnością dziecka poprzez organizowanie środowiska wychowującego i tworzenie sytuacji edukacyjnych;
9) stosowanie twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania;
10) zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez Przedszkole, nie pozostawiania dzieci bez opieki osoby dorosłej- w razie konieczności prośba o pomoc pracownika obsługi;
11) systematyczne doskonalenie swoich kompetencji zawodowych oraz podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych do zajmowania stanowiska nauczyciela w Przedszkolu, które określają odrębne przepisy;
12) dbałość o estetykę pomieszczeń;
13) czynny udział w pracach Rady Pedagogicznej, realizacja postanowień i uchwał;
14) inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno-sportowym;
15) nauczyciel ma możliwość realizowania zajęć w ramach projektów i programów finansowanych z udziałem środków europejskich w ramach nawiązanego stosunku pracy.
§ 53
Zakres zadań nauczycieli związanych z prowadzeniem obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji obejmuje:
1) rozpoznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci;
2) prowadzenie bieżącej diagnostyki;
3) wspieranie rozwoju dziecka poprzez organizowanie pracy indywidualnej z dzieckiem potrzebującym pomocy, ustalenia kierunków pracy z dzieckiem;
4) dokumentowanie prowadzonych czynności zgodnie ze sposobem określonym przez Radę Pedagogiczną (arkusze obserwacji).
§ 54
Zakres zadań nauczycieli związanych ze współpracą ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną obejmuje w szczególności:
1) organizowanie spotkań dla rodziców ze specjalistami (psycholog, lekarz, pedagog);
2) udział w omówieniu pracy z logopedą, nauczycielem gimnastyki korekcyjnej, rytmiki i innymi specjalistami(psycholog, pedagog)
§ 55
1. Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony Dyrektora Przedszkola, wyspecjalizowanych placówek i instytucji naukowo-oświatowych.
2. Nauczyciel zobowiązany jest wykonywać inne czynności zlecone przez Dyrektora Przedszkola wynikające z działalności Przedszkola, w tym brać udział i pracować w zespołach nauczycieli.
3. Nauczyciel prowadzi zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego, jeżeli zachodzi ich konieczność, zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 56
1. Pracownicy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę w przedszkolu są pracownikami samorządowymi podlegają regulacjom ustawy o pracownikach samorządowych.
2. Do podstawowych obowiązków pracownika samorządowego należy w szczególności:
1) wykonywanie zadań sumiennie, sprawnie i bezstronnie;
2) zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach z dziećmi, rodzicami,
zwierzchnikami oraz współpracownikami;
3) zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim;
4) stałe podnoszenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych;
5) sumienne i staranne wykonywanie poleceń przełożonego;
6) złożenie oświadczenia przez pracowników na stanowiskach urzędniczych o
prowadzeniu działalności gospodarczej, zgodnie z odrębnymi przepisami;
7) złożenie przez pracownika na stanowiskach urzędniczych, na żądanie Dyrektora Przedszkola oświadczenia o stanie majątkowym
3. Pracownik zatrudniony w przedszkolu zobowiązany jest przestrzegać szczegółowego zakresu obowiązków na zajmowanym stanowisku. Przyjęcie szczegółowego zakresu obowiązków jest potwierdzane podpisem pracownika.
§ 57
Zadania intendenta.
1.Do zadań intendenta związanych z gospodarowaniem pieniędzmi należy: zakup artykułów żywnościowych w ramach stawki żywieniowej z uwzględnieniem kaloryczności i właściwej wartości odżywczej przygotowywanych z tych artykułów posiłków. Nieustanne monitorowanie wpływów i wydatków, nieprzekraczanie dysponowanej kwoty.
2.Do zadań intendenta związanych z gospodarką magazynową należą:
1) sprawdzanie zgodności zakupu z rachunkiem
2) prowadzenie kartotek materiałowych
3) zabezpieczenie magazynów przed pożarem, kradzieżą i zanieczyszczeniem,
4) racjonalne i oszczędne gospodarowanie powierzonymi składnikami majątku,
5) utrzymywanie czystości (sprzątanie) magazynów żywnościowych.
3.Do zadań intendenta związanych z działalnością organizacyjno – gospodarczą należą:
1) wykonywanie badań profilaktycznych,
2) przestrzeganie dyscypliny pracy, Regulaminu Pracy i wszelkich przepisów dotyczących BHP i P/Poż.
3) udział w szkoleniach BHP i P/Poż.
4) uczestniczenie w kasacji i spisach z natury,
5) zaopatrywanie pracowników w odzież roboczą zgodnie z obowiązującymi przepisami,
6) wykonywanie poleceń dyrektora.
4.Do zadań intendenta związanych z żywieniem dzieci należą:
1) planowanie jadłospisu zgodnie z obowiązującymi normami i kalorycznością oraz umieszczanie jadłospisu do wiadomości rodziców,
2) wydawanie do kuchni artykułów żywieniowych za potwierdzeniem kucharza i wpisywanie ich do dziennika żywieniowego,
3) przestrzeganie stawki żywieniowej i terminów przydatności do spożycia artykułów znajdujących się w magazynie,
4) prowadzenie magazynu żywieniowego, właściwe przechowywanie produktów i zabezpieczanie ich przed zniszczeniem,
5) prowadzenie kartoteki magazynu żywnościowego,
6) nadzór nad prawidłowym funkcjonowaniem kuchni (przygotowaniem i porcjowaniem posiłków zgodnie z normami, oszczędnym gospodarowaniem produktami spożywczymi, przestrzeganiem czystości, wykorzystaniem produktów do przygotowywania posiłków zgodnie z przeznaczeniem).
7) przestrzeganie HACCP
§ 58
Zadania kucharki:
1) uczestniczenie w planowaniu jadłospisów;
2) przygotowywanie posiłków zgodnie z jadłospisem i zachowaniem obowiązujących norm;
3) pobieranie z magazynu produktów żywieniowych w ilościach przewidzianych recepturą i odpowiednie ich zabezpieczenie przed użyciem;
4) dbanie o najwyższą jakość i smak posiłków;
5) utrzymywanie czystości i porządku w kuchni;
6) pobieranie i zabezpieczanie próbek pokarmowych posiłków na potrzeby kontroli Sanepidu;
7) znajomość i przestrzeganie wszystkich instrukcji sporządzonych na potrzeby kuchni;
8) natychmiastowe zgłaszanie dyrektorowi powstałych usterek oraz wszelakich nieprawidłowości stanowiących zagrożenie zdrowia i życia;
9) przestrzeganie dyscypliny pracy, Regulaminu Pracy i wszelkich regulaminów BHP i P/Poż.
10) udział w szkoleniach BHP i P/Poż.
11) wykonywanie innych poleceń dyrektora i intendenta związany z organizacją pracy w przedszkolu.
12) Przestrzeganie HACCP
§ 59
Zadania pomocy kuchennej:
1) obróbka wstępna warzyw i owoców oraz innych produktów do produkcji posiłków;
2) rozdrabnianie warzyw i owoców i innych surowców z uwzględnieniem wymogów technologii i instrukcji obsługi maszyn gastronomicznych;
3) przygotowywanie potraw zgodnie z wytycznymi kucharki;
4) pomoc w porcjowaniu i wydawaniu posiłków;
5) mycie naczyń (wyparzanie) i sprzętu kuchennego;
6) sprzątanie kuchni, obieralni, zmywalni, szafy ze sprzętem kuchennym;
7) wykonywanie poleceń kucharza wynikających z codziennego podziału prac;
8) zastępowanie kucharza podczas jego nieobecności;
9) znajomość wszystkich instrukcji sporządzonych na potrzeby kuchni;
10) współodpowiedzialność materialna za naczynia i sprzęt znajdujący się w kuchni;
11) przestrzeganie dyscypliny pracy, Regulaminu Pracy i wszelkich regulaminów BHP i P/Poż.
12) udział w szkoleniach BHP i P/Poż.
13) wykonywanie innych poleceń dyrektora i intendenta związany z organizacją pracy w przedszkolu,
14) Przestrzeganie HACCP
§ 60
Zadania sekretarki
1) czyta, segreguje i przekazuje korespondencję przychodzącą i wychodzącą (zarówno tradycyjną, jak i elektroniczną);
2) pilnuje obiegu dokumentów (zgodnie z instrukcją kancelaryjną);
3) opisuje i dołącza odpowiednią korespondencję do odpowiedniego segregatora;
4) pisze pod dyktando, stenografując ręcznie lub maszynowo, oraz przepisuje notatki do komputera;
5) tworzy i przepisuje na komputerze korespondencję;
6) archiwizuje korespondencję;
7) odbiera telefony i przekazuje informacje do adresata lub sporządza z rozmów informacje dla dyrektora;
8) ustala daty spotkań dyrektora (np. z rodzicami);
9) wita klientów, upewnia się co do istoty sprawy oraz kontaktuje ich z dyrektorem lub odpowiednią osobą;
10) przygotowuje i przepisuje sprawozdania statystyczne, w tym sprawozdania GUS, SIO i inne;
11) prowadzi ewidencję personelu;
12) przygotowuje dokumenty związane z zatrudnianiem i zwalnianiem pracowników;
13) prowadzi akta osobowe pracowników;
14) przygotowuje dla księgowej dokumenty związane ze zmianą wynagrodzenia pracowników;
15) sporządza notatki ze spotkań personelu;
16) robi kopie korespondencji lub innych drukowanych materiałów;
17) przygotowuje korespondencję wychodzącą;
18) pilnuje terminowości w załatwianiu spraw;
19) wprowadza dane komputera;
20) odbiera i dostarcza pilną korespondencję do organu prowadzącego, kuratorium, księgowości itp.;
21) realizuje zadania zlecone przez dyrektora
22) wspiera działania dyrektora w przygotowaniach do spotkań (w tym dba o dokumentację);
23) współpracuje z klientami (rodzicami, dostawcami, innymi instytucjami itp.);
24) wyszukuje informacje w internecie;
25) zbiera, opracowuje i przechowuje informacje dla dyrektora;
26) przestrzega terminów i harmonogramu zadań – uwzględniając priorytety pilności i ważności.
27) Przygotowuje i prowadzi dokumentację związaną z odpłatnością za przedszkole: obsługuje system Punktualny Przedszkolak, nalicza dla rodziców należną wysokość opłat i odpisów( zgodną z faktycznym pobytem dziecka w przedszkolu), przygotowuje listy wpłat dla Urzędu Gminy
28) prowadzi stronę internetową przedszkola
§ 61
Zadania pomocy nauczyciela:
1.Opieka nad dziećmi:
1) pomoc dzieciom w rozbieraniu się i ubieraniu przed ćwiczeniami gimnastycznymi i wyjściem na dwór,
2) opieka w czasie spacerów i wycieczek,
3) pomoc przy myciu rąk, korzystaniu z toalety,
4) udział w przygotowaniu pomocy do zajęć,
5) udział w dekorowaniu sali,
6) pomoc przy dzieciach w sytuacjach tego wymagających.
7) podawanie dzieciom napojów w ciągu dnia
8) pomoc przy karmieniu dzieci
3.Pomoc nauczyciela bezpośrednio podlega nauczycielowi pracującemu w grupie „maluchów” – wykonuje wszystkie jego polecenia oraz otacza opieką dzieci najmłodsze.
4.Przestrzeganie BHP:
1) odpowiednie zabezpieczenie przed dziećmi produktów chemicznych pobranych do utrzymania czystości, oszczędne gospodarowanie nimi,
2) zgłaszanie zwierzchnikowi wszelkich zagrożeń i uszkodzeń sprzętu.
4.Gospodarka materiałowa:
1) umiejętne posługiwanie się sprzętem mechanicznym i elektrycznym,
2) zabezpieczanie przed kradzieżą rzeczy i przedmiotów znajdujących się w przedszkolu,
3) dbałość o powierzony sprzęt, rośliny,
4) odpowiedzialność za zabawki służące do zabawy na podwórku przedszkolnym ( odpowiednie przechowywanie, wydawanie i zbieranie po skończonej zabawie, przegląd ich stanu)
5.Sprawy ogólne:
1) nieudzielanie rodzicom informacji na temat dzieci
2) dbałość o estetyczny wygląd zabawek, pomocy dydaktycznych, parapetów, półek na prace indywidualne,
3) sprzątanie pomocy oraz sali po zajęciach programowych,
§ 62
Zadania woźnej oddziałowej
1. Sprzątanie:
1) utrzymywanie we wzorowej czystości sali i pomieszczeń przydzielonych do sprzątania
2) zamiatanie, odkurzanie ścieranie kurzu na mokro ze sprzętów, zabawek, pomocy dydaktycznych, parapetów, półek,
3) mycie umywalek, sedesów, wraz z glazurą z użyciem środków dezynfekujących,
4) sprzątanie sali oraz pomocy po zajęciach programowych,
5) zmywanie, pastowanie, froterowanie podłóg,
6) mycie naczyń
7) zmiana ręczników
8) zmiana fartuchów ochronnych
9) generalne porządki – mycie okien, drzwi, lamperii, parapetów, glazury, pranie firanek, mycie podłóg, listew, lamp oświetleniowych (w miarę potrzeb),
10) mycie zabawek, sprzętów, mebli,
11) Czyszczenie dywanów - względnie pranie (w miarę potrzeby), sprzątanie pomieszczeń przedszkola po przeprowadzonych remontach.
12) dbałość o otoczenie przedszkola ( koszenie trawy, zamiatanie, zamiatanie liści, odśnieżanie)
2. Organizacja posiłków:
1) przynoszenie naczyń do sali,
2) rozdawanie trzy razy dziennie właściwych porcji dzieciom wg ilości podanej do kuchni,
3) estetyczne podawanie posiłków,
4) podawanie dzieciom napojów w ciągu dnia, pomoc przy karmieniu dzieci słabo jedzących,
3. Opieka nad dziećmi:
1) pomoc dzieciom w rozbieraniu i ubieraniu się przed ćwiczeniami gimnastycznymi oraz wyjściem na dwór,
2) opieka w czasie spacerów i wycieczek,
3) pomoc przy myciu rąk, korzystaniu z toalety,
4) udział w przygotowaniu pomocy do zajęć (w miarę potrzeby)
5) pomoc przy dzieciach w sytuacjach tego wymagających.
4. Przestrzeganie BHP:
1) odpowiednie zabezpieczanie przed dziećmi produktów chemicznych pobranych do utrzymania czystości, oszczędne gospodarowanie nimi
2) udział w szkoleniach,
3) zgłaszanie dyrektorowi wszelkich zagrożeń i uszkodzeń sprzętu.
5. Gospodarka materiałowa:
1) umiejętne posługiwanie się sprzętem mechanicznym i elektrycznym,
2) zabezpieczanie przed kradzieżą rzeczy i przedmiotów znajdujących się w przedszkolu,
3) dbałość o powierzony sprzęt, rośliny,
4) odpowiedzialność materialna za przydzielony sprzęt do sprzątania, odzież ochronną oraz sprzęt w pomieszczeniach,
6. Sprawy ogólne:
1) nieudzielanie rodzicom informacji na temat dzieci – jest to zadaniem nauczyciela,
2) dbałość o estetyczny wygląd oraz dobre stosunki wśród współpracowników,
3) wykonywanie badań profilaktycznych zgodnie z obowiązującymi przepisami,
4) w okresie wakacji praca wg harmonogramu ustalonego przez dyrektora,
5) wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora wynikających z organizacji pracy.
Rozdział 11
Wychowankowie przedszkola
§ 63
1. W celu przeprowadzenia całego procesu rekrutacji do przedszkola, na dany rok szkolny, dyrektor jednostki powołuje Komisję Rekrutacyjną, dyrektor może dokonywać zmian w składzie komisji rekrutacyjnej, w tym zmiany osoby wyznaczonej na przewodniczącego komisji.
2. Przewodniczący Komisji Rekrutacyjnej określa szczegółowe cele i zadania Członków Komisji. W skład komisji rekrutacyjnej przeprowadzającej postępowanie rekrutacyjne do przedszkola wchodzi co najmniej 3 nauczycieli zatrudnionych w przedszkolu.
3. Komisja Rekrutacyjna pracuje z uwzględnieniem przepisów zawartych w ustawie -Prawo Oświatowe oraz przepisów wykonawczych do ustawy.
4. Terminy i zasady przeprowadzania rekrutacji określa organ prowadzący przedszkole na podstawie przepisów wykonawczych do Prawa Oświatowego.
§ 64
Przyjęcie dziecka do przedszkola w ciągu roku szkolnego, odbywa się w przypadku zwolnienia się miejsca w jednostce w danej grupie wiekowej.
§ 65
Przedszkole obejmuje wychowaniem przedszkolnym dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 7 lat.
§ 66
Dziecko w wieku 6 lat jest zobowiązane odbyć w przedszkolu obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne. Obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym,
w którym dziecko kończy 6 lat.
§ 67
W szczególnie uzasadnionych przypadkach do Przedszkola może uczęszczać dziecko, które ukończyło 2,5 roku. Warunkiem przyjęcia jest:
1) rodzice pracujący,
2) dziecko jest samodzielne adekwatnie do swojego wieku,
3) dziecko potrafi zgłaszać załatwianie swoich potrzeb fizjologicznych.
§ 68
3. W przypadku dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego odracza się spełnienie obowiązku szkolnego do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym kończy dziewięć lat.
Rozdział 12
Prawa i obowiązki dzieci
§ 69
Dziecko wymaga specjalnej ochrony i oddzielnych praw ze względu na niezaradność i niedojrzałość społeczną oraz słabość organizmu. Prawa te wyznaczają miejsce dziecka w rodzinie, społeczeństwie i państwie, dają dziecku specjalne uprawnienia, które mają mu zapewnić odpowiednie warunki do życia, pełnego rozwoju osobowości oraz możliwości pozytywnej samorealizacji i współtworzenia losu.
Przedszkolak ma prawo do:
1) wyrażania własnych opinii i uczuć
2) podejmowania decyzji i ponoszenia za nie konsekwencji
3) do znajomości swoich praw i korzystania z nich
4) odnoszenia sukcesów
5) do popełniania błędów i zmiany zdania
6) przebywania w warunkach gwarantujących bezpieczeństwo
7) zdrowego odżywiania
8) opieki i ochrony
9) snu i do odpoczynku, jeżeli tego potrzebuje
10) akceptacji takim, jakie jest
11) poszanowania godności osobistej
12) prywatności, samodzielności i niezależności
13) uczestniczenia we wszystkich formach aktywności proponowanych przez przedszkole
14) pomocy nauczyciela w trudnych dla niego sytuacjach
15) zdobywania wiedzy i umiejętności
16) indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa rozwoju
17) aktywnego kształtowania kontaktów społecznych i otrzymywania w tym pomocy
18) badania i eksperymentowania,
19) doświadczania konsekwencji własnego zachowania (ograniczonego względami bezpieczeństwa)
20) nienaruszalności cielesnej
§ 70
Dziecko musi zrozumieć, że funkcjonowanie w grupie przedszkolnej nie polega tylko na braniu od innych, ale również dawaniu siebie innym. A z tym wiąże się pewien zakres obowiązków na miarę możliwości wiekowych dziecka idąc w parze z jego prawami.
Przedszkolak powinien:
1) kulturalnie i z szacunkiem odnosić się do rówieśników i osób dorosłych (szanowanie praw innych)
2) szanować godność i wolność drugiego człowieka
3) respektować polecenia nauczyciela
4) informować nauczyciela o swoich problemach
5) postępować zgodnie z przyjętymi normami społecznymi i zasadami akceptowanymi przez grupę i
społeczność przedszkolną
6) stosować formy grzecznościowe w stosunku do rówieśników i osób dorosłych
7) nieść pomoc rówieśnikom i młodszym kolegom
8) dbać o estetykę i higienę własnego wyglądu i otoczenia
9) sprzątać zabawki po skończonej zabawie
10) nie przeszkadzać innym w zabawie
11) wywiązywać się z przydzielonych zadań i obowiązków
12) przestrzegać zasad bezpieczeństwa w przedszkolu i poza nim
13) dbać o bezpieczeństwo, zdrowie swoje i innych
14) przyjaźnie odnosić się do świata przyrody
§ 71
W przypadku naruszenia praw dziecka przez Przedszkole rodzic ma prawo wniesienia skargi do wychowawcy oddziału lub Dyrektora Przedszkola według określonej procedury:
1) skargi przyjmuje i rozpatruje Dyrektor Przedszkola;
2) odpowiedź udzielana jest pisemnie do 7 dni w formie pisemnej;
3) w przypadku niezadowalającego rozpatrzenia skargi rodzic ma prawo ponownego jej skierowania do organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
§ 72
1.Dziecko za dobre zachowanie i wyróżniające się postępy w nauce może być nagrodzone:
1) Pochwała indywidualna.
2) Pochwała wobec grupy.
3) Pochwała przed rodzicami.
4) Eksponowanie mocnych stron dziecka.
5) Wyznaczanie dziecka do prowadzenia zabawy np. pociągu.
6) Przydzielenie ważnego zadania do wykonania.
7) Wyznaczenie dziecka na "pomocnika" przy realizacji określonego zadania.
8) Zastąpienie nauczyciela w prowadzeniu zabawy.
9) Możliwość wyboru przez nagrodzone dziecko ulubionej formy działalności, zabawy.
10) Wyróżnienie przez dostęp do atrakcyjnej zabawki.
11) Atrakcyjne spędzanie czasu, atrakcyjna zabawa w grupie według pomysłu dzieci.
12) Uatrakcyjnienie dnia (wprowadzenie nowej zabawy, bajka).
13) Chodzenie w pierwszej parze.
14) Drobne nagrody rzeczowe np. emblematy uznania ( odznaka, order ).
2. Dziecko może być ukarane za świadome niestosowanie się do obowiązujących zasad w przedszkolu:
1) Upomnienie słowne indywidualne (przypomnienie obowiązujących zasad).
2) Upomnienie słowne wobec grupy.
3) Poinformowanie rodziców o przewinieniu.
4) Okazywanie niezadowolenia – gest, mimika, wyrażenie przez nauczyciela smutku i nie zadowolenia z powodu zachowania dziecka.
5) Czasowe odsunięcie od zabawy.
6) Wyciszanie dziecka przez indywidualne zabawy przy stoliku.
7) Rozmowa na temat postępowania dziecka – przedstawienie następstw zachowania (skłonienie dziecka do autorefleksji).
8) Zastosowanie aktywności mającej na celu rozładowanie negatywnych emocji.
9) Spędzanie kilku minut na "krzesełku myślenia".
10) Wykonanie pracy na rzecz poszkodowanego (np. rysunek jako forma przeproszenia).
11) Wykonanie pracy na rzecz grupy (np. ułożenie zabawek, książek w kącikach zainteresowań).
§ 73
1. Dyrektor Przedszkola może, w drodze decyzji, skreślić dziecko z listy wychowanków w przypadku:
1) nieusprawiedliwionej absencji trwającej dłużej niż miesiąc;
2) nie wniesienia płatności za przedszkole trwającego dłużej niż miesiąc;
3) gdy jest nosicielem choroby zakaźnej (oprócz chorób wieku dziecięcego);
4) braku porozumienia między rodzicami a przedszkolem w sprawach kluczowych, dotyczących wychowania dziecka i problemów wychowawczych, kiedy rodzice nie interesują się dzieckiem i nie współpracują z poradnią specjalistyczną, a agresywne zachowanie dziecka zagraża bezpieczeństwu własnemu i innych dzieci;
5) nieprzestrzegania przez rodziców postanowień niniejszego Statutu.
2. Skreśleniu z listy wychowanków nie podlegają dzieci realizujące w Przedszkolu obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego.
3. Skreślenie następuje na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej Przedszkola.
4. Decyzję o skreśleniu dziecka z listy wychowanków Przedszkola przekazuje się rodzicom lub przesyła na adres podany przez rodziców.
5. Rodzice mają prawo do odwołania się od tej decyzji do organu nadrzędnego.
6. W trakcie postępowania odwoławczego dziecko ma prawo uczęszczać do przedszkola, chyba że decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności. Rygor natychmiastowej wykonalności obowiązuje w sytuacjach wynikających z art. 108 §1 Kodeksu Postępowania Administracyjnego.
Rozdział 13
Prawa i obowiązki rodziców
§ 74
1. Rodzice mają prawo do:
1) wyrażania i przekazywania organowi prowadzącemu przedszkole i sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy przedszkola, a zwłaszcza sposobu realizacji zadań wynikających z przepisów oświatowych;
2) znajomości podstaw programowych wychowania przedszkolnego oraz wymagań edukacyjnych;
3) uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju;
4) wyrażania opinii o planowanych innowacjach pedagogicznych w zakresie kształcenia, wychowania i opieki oraz planowanych eksperymentach pedagogicznych;
5) otrzymywania pomocy pedagogicznej, psychologicznej oraz innej, zgodnie z ich potrzebami;
6) wzbogacania ceremoniału i zwyczajów przedszkola w oparciu o tradycje środowiska i regionu;
7) udziału i organizowania wspólnych spotkań z okazji uroczystości przedszkolnych, imprez, zajęć wychowawczo - dydaktycznych, itp.;
8) zgłaszania i realizacji własnych pomysłów związanych z zagospodarowaniem, aranżacją wnętrz i otoczenia przedszkola;
9) wyrażania opinii na temat żywienia, wypoczynku, organizacji zabaw i zajęć oraz poziomu prowadzonych zajęć nadobowiązkowych;
10) wybierania swojej reprezentacji w formie Rady Rodziców;
11) udziału w zajęciach otwartych organizowanych w Przedszkolu;
12) wychowywania swoich dzieci w duchu tolerancji i zrozumienia dla innych, bez dyskryminacji wynikającej z koloru skóry, rasy, narodowości, wyznania, płci oraz pozycji społecznej czy materialnej;
13) udziału we wspólnych spotkaniach z okazji uroczystości przedszkolnych, imprez, wycieczek, spacerów, innych
§ 75
1. Rodzice mają obowiązek:
1) regularnie i terminowo uiszczać odpłatność za pobyt dziecka w przedszkolu;
2) współpracować z nauczycielem prowadzącym grupę w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo - dydaktycznych rodziny i przedszkola;
3) przygotować dziecko do funkcjonowania w grupie przedszkolnej w zakresie podstawowych czynności samoobsługowych - jedzenie, higiena, toaleta;
4) niezwłocznie poinformować Przedszkole o przyczynie nieobecności dziecka w przedszkolu, a szczególnie o zaistniałej chorobie;
5) informować dyrektora oraz nauczycieli wychowawców przedszkola o problemach zdrowotnych swojego dziecka;
6) odbierać dzieci w godzinach funkcjonowania przedszkola;
7) informować nauczyciela z wyprzedzeniem o późniejszym przyprowadzaniu dziecka do przedszkola;
8) zapewnić dziecku bezpieczny powrót do domu;
9) znać i przestrzegać postanowień statutowych;
10) przyprowadzać do przedszkola dzieci zdrowe bez konieczności podawania w przedszkolu jakichkolwiek leków;
11) interesować się sukcesami i porażkami swojego dziecka;
12) kontynuować zalecone ćwiczenia terapeutyczne;
13) zgłaszać nauczycielowi niedyspozycje (fizyczne i psychiczne) dziecka i wszelkie niepokojące objawy w jego zachowaniu, mające wpływ na funkcjonowanie w grupie (choroby, ważne wydarzenia rodzinne, lęki, obawy, emocje itd.);
14) uczestniczyć w zebraniach organizowanych przez przedszkole;
15) bezzwłocznie zgłaszać nauczycielkom w grupie o zmianach adresu zamieszkania i telefonu kontaktowego;
16) śledzić na bieżąco informacje umieszczone na tablicy ogłoszeń;
17) informować telefonicznie lub osobiście dyrektora przedszkola o stwierdzeniu choroby zakaźnej u dziecka;
18) dostarczyć do przedszkola informację potwierdzoną przez lekarza o stanie zdrowia dziecka po przebytej chorobie zakaźnej, pozwalający na pobyt dziecka w przedszkolu.
19) zapewnić dziecku niezbędne wyposażenie;
20) kontrolować, co dziecko zabiera do przedszkola celem uniknięcia wypadku;
21) stosować się do procedur związanych z zagrożeniem i zapobieganiem zarażeniem wirusem COVID 19;
Rozdział 14
Postanowienia końcowe
§ 76
1. Projektowanie nowego statutu odbywa się w przypadku:
1) licznych zmian lub zmian, które naruszyłyby spójność statutu;
2) gdy statut był wielokrotnie nowelizowany.
2. Projektowanie zmiany statutu dokonuje się w przypadku:
1) zmian zachodzących w przepisach prawa powszechnego lub lokalnego;
2) potrzeby nowych rozwiązań organizacyjnych lub usprawnienia funkcjonowania społeczności przedszkolnej;
3) ograniczenia lub utrudnienia w podejmowaniu działań przez określony organ Przedszkola;
4) zalecenia organów kontrolnych;
5) innych potrzeb (zmiana nazwy, nadanie imienia).
3. Zmiana Statutu następuje w trybie przewidzianym dla jego nadania.
4. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
5. Przedszkole jest jednostką budżetową i prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z odrębnymi przepisami.